A közösségi autómegosztás környezetre gyakorolt pozitív hatásai

Mai napjaink egyik, ha nem a legégetőbb problémája a klímaváltozás megfékezése. Az autók felelősek a teljes Európai Uniós szén-dioxid-kibocsátás 12 százalékáért. Az elektromos autózás önmagában nem oldja meg a problémát. Kevesebb autóra és tudatos felhasználásra is szükség van.


Fotó: WATG and Wimberly Interiors

Mai napjaink egyik, ha nem a legégetőbb problémája a klímaváltozás megfékezése.

A közlekedés felelős a teljes Európai Uniós üvegházhatású gázok kibocsátásnak 30 százalékáért, amelynek több, mint 70 százaléka közúti közlekedésből származik. A közúti közlekedésen belül az autók toronymagasan a legszennyezőbb kategória, a teljes szén-dioxid-kibocsátás 60,7 százalékáért felelősek, ezért a klímaváltozás elleni harcban kiemelkedő figyelmet igényelnek.

A közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsétés az EU-ban
Fotó: Európai parlament

Az autózás környezetre gyakorolt negatív hatása elleni küzdelemben jelentős hangsúlyt kapnak az elektromos autók. Az elektromos autózás támogatása teljesen helytálló, önmagában azonban sajnos nem oldja meg a problémát. Az elektromos autók belső égésű társaikhoz hasonlóan ugyanannyi helyet foglalnak egy parkolóban vagy a dugóban és idejük jelentős részét szintén kihasználatlanul töltik.

Az autók meghajtásának reformján túl kevesebb autóra és tudatos felhasználásra is szükség van.

A közösségi autómegosztás az autók hatékonyabb használatát teszi lehetővé, ami végső soron az autók számának és a károsanyag-kibocsátás csökkenését, valamint értékes közösségi terek visszanyerését eredményezheti.

Károsanyag-kibocsátás csökkentése

A közösségi autómegosztás 3 módon járulhat a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez:

  • az autók gyártásából származó károsanyag-kibocsátásának csökkenése,
  • egy fiatalabb, környezetkímélőbb flotta kialakítása, valamint
  • tudatos autózás elősegítése révén.

Az autók gyártása során kibocsátott szén-dioxid az autók teljes életciklusuk alatt kibocsátott szén-dioxid-kibocsátás jelentős részét adja. Az autók megosztásával kevesebb autóra van szükség, a kevesebb autó pedig a gyártás során kibocsátott károsanyag csökkenését eredményezheti.

Az elavult, öregedő flotta jelentős terhet jelent környezetünkre. A legtöbb EU-s ország fontolgatja is, hogy 2030-ig betiltaná a belső égésű autók értékesítését, de ha ez meg is valósul 2030 után még több, mint 20 évig találkozhatunk belső égésű autókkal az útjainkon. A közösségi autómegosztás felgyorsíthatja a változást. A megosztásból származó jövedelemből a tulajdonosok hamarabb cserélhetik autóikat egy fiatalabb, környezetkímélőbb autóra.

A Forsense felmérése alapján a magyar autósok több, mint egyharmada átlagosan kevesebb, mint 10 kilométert tesz meg naponta autójával. Bérlői oldalon a használat alapú fizetés, tulajdonosi oldalon az autó megosztásával szerezhető jövedelem alternatív költsége a résztvevőket arra ösztönözheti, hogy kétszer is megfontolják mielőtt autóba ülnek.

Egy átlagos napon körülbelül mennyit közlekedik, közlekednek autóval?
Infogram

Közösségi terek visszanyerése

Az autók megosztásával nemcsak, hogy kevesebb autóra van szükség, de a meglévő autók is kevesebb időt töltenek kihasználatlanul.

A kevesebb autó és kevesebb parkoló autó hatására csökkenhetnek a dugók és értékes terek szabadulhatnak fel városainkban. Ezek a terek aztán parkok, játszóterek és összességében egy élhetőbb környezet kialakítására használhatóak.


Forrás: WATG and Wimberly Interiors


A klímaváltozás megfékezése mindannyiunk feladata. Nincs egyetlen megoldás a problémára. Összehangolt erőfeszítésre van szükség a megújuló energiatermeléstől kezdve, az alternatív hajtással rendelkező autók elterjedésén át a tudatos felhasználásig. A közösségi autómegosztás kulcsfontosságú szerepet játszhat ebben küzdelemben. A felhasználók által élvezhető gyakorlati előnyökön túl autóink megosztásából környezetünk is benefitálhat.


Iratkozz fel a hírlevelünkre